Pod vplyvom globalizácie, miešania sa kultúr, do našich zemepisných šírok
preniká akýsi cudzí zvyk, ktorý tak silne kontrastuje s našimi zvyklosťami.
Haloween. Kde je jeho pôvod? Je z anglosaskej kultúry, histórie. V tento dátum
začínal keltský Nový rok Samain. Samain pôvodne oslavovali 1. novembra. Bol to
deň, keď končilo priaznivé obdobie roku, deň, keď prichádzala zima, deň, keď
bolo potrebné rozlúčiť sa s prírodou a vrátiť sa s dobytkom domov a pripraviť sa
na zimu. Tradične bol tento deň spojený i so spomienkou na mýtické doby
ostrovných Keltov.
Keltský mýtus hovorí, že o Samain zúrila v Mag Tureku veľká bitka božstiev, v
ktorej sa fomorovia stretli s tuatha de Danann, ľuďmi bohyne Danu. Írsko bolo
totiž podľa Knihy invázií pôvodne osídlené fomormi - démonmi a géninmi morského
pôvodu. Tuatha de Danann bola štvrtá kolonizačná vlna smerujúca do Írska. Aby tu
kmene mohli zostať, bolo nutné poraziť fomorov. Na vpáde sa zúčastnili dobrotiví
bohovia, vrátane Luga. Útok začal na sviatok Beltine. Víťazstvo bolo dosiahnuté
práve po pol roku na sviatok Samain. Samain bol však predovšetkým sviatkom ríše
mŕtvych, celého sveta duchov. Im v tento deň prinášali obete. Obeť tvorilo vždy
prvé mláďa z každého vrhu a najstarší z každého potomstva.
Na Samain sa duše mŕtvych mohli vracať z "druhého brehu", aby navštívili svoj
bývalý domov.
Dnešný zvyk zapaľovať sviečky je pozostatkom týchto dôb, keď sa zapaľovali ohne,
aby bludné duše našli svetlo a teplo a márne neblúdili krajom. Noc Samain
strhávala hranice medzi svetmi, aby sa miesili živí a mŕtvi. Krajinou sa
potulovali i mocnosti zla, sily temnôt a prízraky. Z magických miest krajiny,
kopcov, či ostrovov vychádzali prízračné vojská dávnych bojovníkov a mocností z
iných svetov. Živí sa snažili obeťami udobriť obyvateľov nadprirodzeného sveta
existujúceho mimo ľudský čas a priestor? Keď nastal úsvit, mŕtvi sa vrátili do
svojich obydlí tak ako ostatné cudzie moci. Začalo zimné obdobie a príroda i
ľudia sa uzavreli do seba.
Ing. Richard Tušan, poslanec