alebo: Bude ako nebolo... ?Tak jsme se konečně dočkali pani Mullerová. Udělali nám novou silnici na
Belehrad.?
Možno aj takouto parafrázou dobrého vojaka Švejka by sa dal charakterizovať
súčasný stav výstavby objektov križovatky Prešovská ? Sečovská.
Áno, v septembri minulého roku bola spustená dopravná trasa ?A? cez nový most
cez Hornád s napojením na rozostavané objekty, ktoré sú postavené v rámci I.
etapy výstavby križovatky. Všetci, ktorí bývame medzi Bažantiou a Alšavskou sme
na to netrpezlivo čakali.
foto: Richard Tušan
Bezpečnostné riziká...
Aby to však nebolo až také ?ideálne?, vyskytlo sa aj zopár problémov:
počas výstavby objektov križovatky sa z Opatovskej ulice v celom rozsahu stal
skutočný tankodrom. K dobrému tankodromu ako sa patrí, prináležia riadne
dieriská a blato do pol lýtok
niektorým z nás sa zničili predzáhradky, napojenia na vodovodné prípojky,
oplotenia, pouličné osvetlenia, chodníky a iné ?nepodstatné maličkosti?.
celková estetika okolia sa výrazne zlepšila . Alebo zhoršila?
prechádzkový chodník okolo Hornádu sa výstavbou stratil a o fungovanie zvyšku sa
s investorom stavby tuho bojuje.
okrem chodníka sa ?stratili? aj autobusové zástavky, aj o tie sa tuho bojuje
viacerým z nás sa dopravná situácia pri príchode domov a pri odchode z domu
mierne skomplikovala
niektorým z nás došlo k záberu častí záhrad alebo dokonca aj k asanáciám
objektov
Nuž aj takéto sú radosti z výstavby križovatky. Myslím si pritom, že každý, koho
sa to týka, vie o čom rozprávam. A to som ešte zabudol na také pôžitky z
výstavby ako sú popraskané steny a iné statické poruchy alebo životunebezpečné
státie na okraji cesty, ak chcete ísť dopravou MHD.
Možno si poviete: ?V niečom má možno aj pravdu, ale čo s tým?? Malo by ?sa? to
riešiť.
Aj vy máte pravdu. Hľadal som to ?sa?. Za ten celý svet ho neviem nájsť. Alebo
že by to mal byť niekto konkrétny? Skúsme na to ísť pekne od Adama.
Tankodrom
zo stavebného zákona vyplýva, že účastníci výstavby musia dodržiavať predpísaný
obvod stavby. ? Naša Opatovská cesta? v obvode stavby nieje . Jej užívanie
vozidlami stavby je protiprávne. Za tento stav je zodpovedný miestny úrad a
Krajský úrad, odbor dopravy, ktorý je povoľujúcim orgánom stavby a zároveň
štátnym dozorom na stavbe. Z uvedeného je zrejmé, že štátny stavebný dozor si
svoje úlohy neplní.
Nepodstatné maličkosti
V predchádzajúcom som uviedol zodpovedných za stav Opatovskej cesty. Preto za
uvedené škody na majetku je zodpovedný investor stavby prostredníctvom svojho
dodávateľa, ktorému tento stav umožnil vyššie uvedený povoľujúci orgán a štátny
stavebný dozor.
Estetické pôžitky
Nuž prepáčte mi milí spoluobčania, ale zdá sa mi, že si za to môžeme tak trochu
aj sami. Veď tie zdevastované plochy, ktoré nie sú predmetom výkupu v rámci
rozsahu stavby musia niekomu konkrétnemu súkromnému patriť. Každému by malo
záležať, aby na jeho parcele nebola skládka blata, kameňa, odpadu alebo aby sa
nezriaďovali dočasné objekty stavby. Pokiaľ to budeme trpieť, tak si to
samozrejme investor a dodávateľ budú dovoľovať v zmysle hesla: ? Kde niet
žalobcu, tam niet vinníka?.
Akcia tuhý boj č. 1
Máte malé deti s ktorými ste si občas vyšli k Hornádu? Alebo aspoň psíka? Alebo
ste sa len tak boli prejsť pri Hornáde po chodníku?
Ešte v decembri minulého roku to vyzeralo tak, že sme sa doprechádzali. Napriek
veľkým snahám poslancov miestnej časti sa s investorom nedalo dohodnúť na
rešpektovaní základných potrieb našej miestnej časti. Výsledkom bolo naše
odvolanie sa voči vydanému kolaudačnému rozhodnutiu na ministerstvo dopravy s
odôvodnením, že boli porušené podmienky platného stavebného povolenia. Až vtedy
investor pripustil, že by bolo možné našim požiadavkám vyhovieť. Prejavili sme
dobrú vôľu a dôveru a odvolanie sme stiahli. To, či investor prísľub splní sa
uvidí.
Akcia tuhý boj č. 2
Nuž priznám sa, bol som trochu prekvapený článkom o našich zastávkach, ktorý bol
uvedený v Korzári. Pýtam sa vás susedia: ? Máme nejakú zľavu na cestovných
lístkoch oproti iným miestnym častiam?? Lebo mne sa zdá, že platíme tak isto,
ako keby sme bývali na Furči, na Jazere alebo napríklad v Barci. Nuž a z toho mi
vyplýva, že keďže nemáme zľavy, mal by si dopravný podnik zabezpečovať všetky
činnosti, ktoré mu z poskytovania dopravných služieb vyplývajú tak isto ako v
iných mestských častiach. A v iných mestských častiach zástavky sú alebo nie?
Sú! Nuž preto sa mi zdala požiadavka dopravného podniku na to, aby miestna časť
prevádzkovala zástavky, mierne povedané, pritiahnutá za vlasy. V tejto akcii je
plne kompetentný starosta obce (ako štatutárny zástupca), ktorý musí naše
požiadavky presadzovať.
Napojenie
Už v predchádzajúcom Opatčanovi som možno provokoval článkom, že doprava v našej
mestskej časti potrebuje koncepciu a nie antikoncepciu. Zatiaľ sa mi však zdá,
že sme od koncepcie ďaleko. Kdesi v minulosti, možno pred 8 až 10 rokmi sa stala
podľa môjho názoru jedna zásadná chyba. Chyba spočíva v tom, že sme si mali
uplatňovať ako dotknutá obec v rámci požiadaviek vyvolaných investícií
vyriešenie dopadu križovatky na vnútornú dopravu našej mestskej časti. Bohužiaľ
nestalo sa tak. Dúfam, že sa nám v spolupráci s ostatnými kolegami poslancami,
starostom obce a miestnym úradom v najbližšom období podarí spracovať návrh
dopravnej situácie našej mestskej časti ako uceleného materiálu so zohľadnením
definitívneho riešenie križovatky Prešovská ? Sečovská. Zatiaľ nám neostáva nič
iné len rešpektovať súčasné dopravné podmienky.
Zábery a asanácie
Chcem byť presvedčený, že každý z nás, ktorého sa tento problém týka mal rozsah
svojich pozemkov právne v poriadku. Predpokladám, že investor stavby postupoval
podľa geometrických plánov, ktoré mali byť v súlade s povoleným rozsahom stavby.
Potom bolo individuálne na každom z nás, aby si tieto výmery overil,
skontroloval a umožnil len taký záber svojho pozemku, ktorý bol predmetom výkupu
stavby.
Škody z výstavby
Statické poruchy a iné škody na objektoch si musí uplatňovať individuálne každý
majiteľ u investora stavby. Jedná sa o škody, ktoré sú spôsobené stavebnou
činnosťou na súkromnom majetku. Dôsledky týchto škôd sú väčšinou premetom
znaleckého dokazovania súdnou cestou. Nedoporučujem spoľahnúť sa na posudzovanie
príčin porúch zo strany investora.
Bezpečnosť
Bezpečnejší spôsob čakania na MHD je otázkou výstražných prenosných osvetlení
označujúcich zástavky MHD hlavne v noci, správne umiestnenie drevených a
plastových zábran umožňujúcich bezpečný prístup k autobusom a prípadná
kombinácia iných technických opatrení. Realizácia týchto požiadaviek je plne v
kompetencii miestneho úradu v spolupráci s dopravným inšpektorátom a investorom
stavby.
Výstavba križovatky Prešovská ? Sečovská sa reálne rozbehla na prelome rokov
1999-2000. Podľa súčasného stavu rozpracovanosti je zrejmé, že ak aj všetko
pôjde rýchlo, ešte si dva ? tri roky počkáme, kým stavbu dokončia. Nuž a za ten
čas sa ešte určite stane, že aj keby sa nám podarilo všetky vyššie uvedené
problémy vyriešiť, že sa nejaké nové vynoria.
Milí susedia, som hlboko presvedčený, že výstavba križovatky bola pre našu
miestnu časť nutnosťou a že ukončená križovatka bude výrazným pozitívnym
prínosom.
Z hľadiska obmedzenia hluku, zlepšenia estetiky, vyriešenia niektorých
inžinierskych sietí a iných výhod.
Dokonca by som si trúfal povedať že je to pre našu miestnu časť dar. Je však na
nás a najmä na štatutárnom reprezentantovi miestnej časti, aby sme vytrvalo
kritizovali všetko, čo sa nám v spojení s križovatkou nepáči. Nesmieme
pripustiť, aby sme vlastnou nečinnosťou nakoniec dostali križovatku Prešovská ?
Sečovská ako Danajský dar.
Ing. Peter Breza, poslanec