Minulý rok neskoro na jeseň sa ukončila hlavná časť výstavby druhej etapy
križovatky Prešovská ? Sečovská. Pre nás bežných užívateľov cestnej siete sa tým
výstavba skončila. Pre zainteresovaných na výstavbe sa však
administratívno-právne (šachy) ešte len začali.
Celý minulý rok prebiehali preberacie konania a kolaudačné konania na
jednotlivých odborných zložkách a stavebných častiach stavby. Isto ste si všimli
, že verejné osvetlenie časti cesty nesvietilo ešte 4 mesiace po jej uvedení do
prevádzky.... sú tam aj iné drobnosti, ktoré nie sú až tak nápadné.
Z nášho pohľadu je potrebné ešte dokončiť vegetačné úpravy, osadiť prístrešky na
autobusových zástavkách, dokončiť prechody pre chodcov a ďalšie.
Ak budeme dostatočne tvrdohlaví a ak bude náš budúci starosta dostatočne
neústupčivý možno sa nám časom podarí niečo z toho vybojovať.
Samostatnou kapustou je hluk spôsobovaný z vybudovanej cesty a typ
protihlukových zábran. Čo sa týka hluku, pred výstavbou nás ako zástupcov M.Č.
Vyšné Opátske presviedčal investor (vtedy to bola ešte Slovenská Správa Ciest
dnes je to novovzniknutá Národná Diaľničná spoločnosť) , že hlučnosť sa bude
udržiavať v normou povolenej úrovni. Toto dokladovali aj výpočtom , ktorý bol
overený oprávnenou osobou takže nám neostalo nič iné, ako spoľahnúť sa na to ,
že to tak aj v skutočnosti bude. Už vtedy však bolo podozrivé , že školské
ihrisko na Gymnáziu Opatovská protihlukovú stenu má, aj keď budovy za ňou sú k
ceste postavené bočnou štítovou stenou, teda z hľadiska hluku situované veľmi
výhodne, navyše tieto budovy nie sú určené
na bývanie. Rodinné domy na Opatovskej Ceste vybudované v tej istej úrovni od
cesty, situované čelnou fasádou k ceste, protihlukovú ochranu nepotrebujú. Nuž
zvláštna výpočtová logika.
Protokol o meraní hluku v životnom prostredí, ktorý spracoval Regionálny Úrad
verejného zdravotníctva v júni tohto roku, preukázal, že uvedený výpočet ozaj má
nejaké ?chybičky? alebo boli použité nejaké ?koeficienty ? aby výpočet ?dobre
sadol?. Lebo meranie hluku ?dobre nesadlo?.
Ak však chceme s týmito nepriaznivými výsledkami merania niečo urobiť, čaká nás
dlhý beh na vážne spory v boji o zriadenie protihlukovej zábrany aj v chýbajúcom
úseku. Dlhý beh znamená uplatniť chybu projektu a chybu diela a trvať na
odstránení v rámci záručnej doby stavby. V týchto vzťahoch je ďalej kompetentný
jednať starosta našej miestnej časti ako jej štatutárny zástupca. Je na jeho
vytrvalosti a odhodlanosti aby sa mu to podarilo.
Ing. Peter Breza, poslanec
foto: Ing. Richard Tušan